tisdag 28 september 2010

Trivsam tisdag

Varför inte lyxa till det mitt i veckan. Att göra chokladbollar mitt i veckan är inte så dumt och man blir väldigt populär hos sina barn, sånt är alltid trevligt. Ok, det är lite kladdigt och söligt att göra chokladbollar men det är värt det, jag kan riktigt komma ihåg lyckan man kände när man var liten och hade en stor tallrik full med chokladbollar framför sig och det var bara att trycka i sig. Vem vill inte sprida den lyckan vidare.

Godaste chokladbollarna

300 g smör
3 dl strösocker
3 msk vaniljsocker
9 msk kakao
9 msk kallt starkt kaffe
9 dl havregryn
ca 2 dl pärlsocker

1. Lägg smöret i en stor plastbunke som tål micro. Micra en liten stund så att det är nästan helt smält.
2. Tillsätt socker och vaniljsocker. Blanda sedan i kakao och kaffe.
3. Tillsätt havregrynen. Blanda ihop till en deg. Vill man ha en mindre tuggig chokladboll kan man köra med en mixerstav eller med degkrokarna så att havregrynen blir mindre.
4. Ställ kallt i kylskåp i ca en timma.
5. Gör chokladbollar och rulla i valfritt "strössel". Rostad kokos eller rostade sesamfrön är goda alternativ.

2 kommentarer:

  1. Mm chokladbollar var väldigt längesen jag åt. Dem är bäst hemmagjorda.
    Trevlig kväll, kram

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det gott. Men jag glömmer ofta bort att de är så lätta att göra så det går ofta väldigt länge mellan gångerna. Pärlsocker är helt rätt på, mycket godare än kokos tycker jag. :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails