tisdag 28 december 2010

Barnens bästa julklapp

Idag tror jag helt bestämt att ungarna i huset slutligen korade årets bästa julklapp. Äldste sonen fick ett minimunkjärn av sin baktokiga mamma.

Jag hittade den fantastiska presenten när vi var i Helsingör i slutet av november i matvaruaffären Kvickly för en spottstyver och kunde helt enkelt inte bärga mig. K älskar munkar av alla de slag och vad kan väl vara bättre än att göra sina egna. Idag testade vi bara vanliga sockermunkar, men barnen har redan smitt planer på att fixa glasyrer av olika slag och toppa med strössel, dessutom är ju choklad en given variant att prova.

Nu köpte jag ju vårt järn i Danmark, men jag utgår från att de finns att få tag på även i Sverige, hittar ni ett slå till, det är helkul att fixa munkar.


Minimunkar

2½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl mjölk
2 ägg, uppvispade
2 tsk vaniljsocker
1 msk smält smör

3 msk smält smör
1½ dl strösocker

1. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en stor skål.
2. Blanda ner mjölk, ägg, vaniljsocker och smör. Rör om tills allt är väl blandat.
3. Klicka ut smeten i järnet och grädde 2-3 minuter.
4. Lyft munkarna ur järnet och pensla med smör, vänd de varma munkarna i strösocker. Servera genast.



9 kommentarer:

  1. Vi fick ett munkjärn av Ankis föräldrar i höstas, fast det är ett järn av den gamla sorten. Alltså ett i gjutjärn som man ställer på spisen. Undrar om man kan använda detta receptet till att göra munkar även i ett sådant järn...

    SvaraRadera
  2. Åh, det vore perfekt för mig med ett munkjärn. Jag tycker inte om varma saker så att stå och frittera munkar det funkar inte för mig, men jag älskar munkar. Måste se mig om efter ett sådant järn.

    SvaraRadera
  3. Oj va läckert! Nåt sånt har jag aldrig sett. Måste googla lite å se om jag hittar. Du vet inte vad det är för märke? Typiskt danskt kanske? Och god fortsättning & GOTT NYTT ÅR passar jag på att önska också! ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag ska nog lyckas klämma in en kökspryl till i något av skåpen för en sån där hade varit riktigt kul att ha :D

    SvaraRadera
  5. Vilken bra julklapp! :-) En sån skulle jag med vilja ha... Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Jag har med ett sådant Mini munkars järn köpte mitt på lidel... så finns ävn här i sverige inte bara i danmark..

    SvaraRadera
  7. Jag köpte min på lidl igår för 129 kr ska testat idag :)

    SvaraRadera
  8. Bästa receptet någonsin, JÄTTEGODA!

    SvaraRadera
  9. Supergoda! Jag halverade dock saltet :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails