fredag 1 juni 2012

Till fågel, fisk eller mitt emellan

Häromdagen firades jag av mina kollegor med en golfrunda. Man kan väl säga som så, att golf är nog inte riktigt min sport, he, he. Men det var onekligen en skön promenad att få i kvällssolen. Det hela avslutades med en god middag på restaurangen vid golfbanan. Tänk vad en golfrunda gör att man blir hungrig, då gick vi ändå korthålsbanan, jag vill inte tänka på hur hungrig man måste vara efter en runda på den riktiga banan.

Idag har väderguden vridit på kranen för fullt och jag sitter inne och kurar och klurar på god mat för soliga dagar. En klockren favorit är en sås med soltorkade tomater som passar utmärkt till både fågel, fisk och kött. Dessutom följer den temat snabbt, lätt och läckert. Nu gäller det bara att bestämma sig för vad man skall äta till såsen ;)




Godaste såsen

5 dl creme fraiche
15 soltorkade tomater i olja
1-2 pressade vitlöksklyftor
salt
svartpeppar

1. Mixa creme fraiche med 12 soltorkade tomater och pressad vitlök till en slät sås.
2. Skär resterande 3 soltorkade tomater fint och rör ner i såsen. Smaka av med salt och peppar.

4 kommentarer:

  1. Den här sparar jag!! Alla enkla såser är guds gåva....eller kanske inte men bra är det!!

    Ska ni upp till Mora nästa helg eller?
    kram E

    SvaraRadera
  2. Denna ska absolut provas :)
    Tack!!!
    Kram Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Jättegott. Vi brukar göra en variant av den. Utan vitlök men med fetaost:)

    SvaraRadera
  4. Kalla såser är alltid kul att ha bra varianter på. Den här har jag gjort en variant på en gång för länge sedan, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails