torsdag 15 augusti 2013

Köksmagi

Jag minns när jag var liten och vi fick vispa grädde till smör i skolan, så fascinerande jag tyckte att det var. Först söt och mumsig grädde, sedan salt och lent smör.

Självklart var jag tvungen att vispa till smör tillsammans med barnen här hemma och dottern trodde helt klart att det var fråga om magi, och det hemgjorda smöret var ju såå mycket godare än det från affären. Gissa om jag kommer få tokvispa grädde fler gånger.


Smör

3 dl vispgrädde
2 msk grekisk yoghurt
½-1 tsk salt

1.Blanda grädde, yoghurt och salt i en hushållsmaskin eller bunke.
2. Vispa tills grädden blir grynig och sedan släpper ifrån sig vätska.
3. Häll av vätskan och vispa ytterligare en stund för att få bort den sista vätskan. Smaka eventuellt av med mer salt.

2 kommentarer:

  1. Åh, vilka minnen! Vispa, vispa, vispa tills man har kramp i hela armen... Men kul av det! Vet du hur hållbarheten blir på smöret?

    SvaraRadera
  2. Jag har nog faktiskt inte gjort eget smör sedan man fick testa i lågstadiet. Kanske dags igen...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails